Zachowaj porządek w finansach przez archiwizację dokumentów księgowych
Data publikacji 17 lutego 2024
Zarządzanie finansami firmowymi jest skomplikowanym procesem, ale istnieją proste i skuteczne sposoby na jego ułatwienie. Jednym z nich jest archiwizacja dokumentów księgowych. Utrzymywanie porządku w dokumentacji finansowej pomaga w bieżącym monitorowaniu wydatków i przychodów, ale również stanowi kluczowy element w planowaniu budżetu. W artykule przyjrzymy się bliżej temu, jak właściwa archiwizacja dokumentacji może przyczynić się do lepszego zarządzania finansami.
Czym jest archiwizacja dokumentów księgowych?
Archiwizacja dokumentacji stanowi fundament efektywnego zarządzania informacją w każdej organizacji. Ten proces pozwala na systematyczne indeksowanie, organizowanie i przechowywanie dokumentów tak, aby były one zawsze łatwo dostępne i zabezpieczone przed niekorzystnymi czynnikami środowiskowymi oraz przed nieautoryzowanym dostępem.
Archiwizacja dokumentów księgowych może odbywać się zarówno w siedzibie firmy, jak i poza nią. Należy jednak pamiętać, aby zawsze zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa i zgodność z obowiązującymi przepisami prawa. Dobrym rozwiązaniem jest współpraca z rzetelną firmą specjalizującą się w zarządzaniu dokumentami, jedną z ofert można znaleźć na stronie https://procesy-biznesowe.impel.pl/zarzadzanie-dokumentami/archiwizacja-dokumentow/.
Podstawy archiwizacji dokumentacji finansowej
Archiwizacja dokumentów księgowych wykracza poza zwykłe przechowywanie dokumentacji w biurze. Proces obejmuje szeroki zakres czynności przeprowadzanych na najważniejszych papierach w firmie, czyli na fakturach, umowach kupna i sprzedaży, sprawozdaniach finansowych itp. Większość dokumentów finansowych powinna być przechowywana przez określony czas, dlatego specjaliści od archiwizacji dbają o to, aby każdy dokument miał dokładnie określony wymagany czas przechowywania. Wszystkim archiwizowanym dokumentom nadaje się unikalny kod kreskowy, następnie sporządza się spis zdawczo-odbiorczy oraz tworzy się ewidencję dokumentów w systemie, do którego dostęp otrzymuje również klient.
Digitalizacja dokumentów księgowych cyfrową metodą archiwizacji
Obecnie coraz większym zainteresowaniem cieszy się cyfrowa archiwizacja dokumentów finansowych, czyli ich digitalizacja. Przejście z formy papierowej dokumentów na wersje cyfrowe ma mnóstwo zalet, a wśród nich wymienić można:
-
zmniejszenie kosztów przechowywania dokumentacji finansowej,
-
dostęp do dokumentów z dowolnego miejsca,
-
zapewnienie bezpieczeństwa informacji,
-
usprawnienie niektórych procesów w firmie.
Archiwizacja dokumentów księgowych w formie cyfrowej wpływa na organizację pracy w firmie. Sprawny obieg dokumentów ułatwi wymianę informacji pomiędzy pracownikami, a z dokumentów będzie mógł z łatwością korzystać również personel pracujący w systemie zdalnym lub hybrydowym. Warto również zaznaczyć, że pliki cyfrowe mogą zostać zintegrowane z systemami finansowo-księgowymi. To ważny krok w stronę automatyzacji procesów w firmie, co nie tylko przyspiesza realizację zadań, ale również minimalizuje ryzyko błędów w rozliczeniach.